Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

16 November 2010

Beb´ ainetu

Igår besökte jag restaurang Jébena i Stockholm. Det är en eritreansk restaurang som ligger nere i tunneln under Parmmätargatan, utanför spärrarna vid Rådhuset. Det här var mitt tredje besök, och jag kan bara fortsätta konstatera att jag tycker väldigt bra om stället.

På Jébena äter man olika sorters röror som serveras på och äts med injera-bröd. Inga bestick eller pinnar på det här stället. De har supergoda kryddstarka köttgrytor och massor av olika vegetariska alternativ (ungefär lika många som det finns kötträtter faktiskt). Allt till mycket humana middagspriser: under hundralappen för det mesta på menyn.

Igår provade jag deras mix-tallrik som innehöll en kryddig köttgryta, ett marinerat kycklinglår, ett kryddat ägg av något slag, en kikärtsgryta, en spenatröra, en grönsaksstuvning och en linsröra. Supergott och jag kan verkligen rekommendera alla att satsa på just blandtallriken för att få prova så mycket som möjligt.

No comments:

Post a Comment