Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

10 December 2010

Spelhelg

I helgen var jag på distriktskonferens med Sverok. Efter att ha slagit in 35 likadana julklappar kände jag mig lite trött på presenter, men det blev en trevlig helg med lekar, glögg och årets andra julbord. Eftersom det var ett Sverokarrangemang blev det självklart även tid för spel. Bland annat fick jag återigen möjlighet att spela Thunderstone, varvid jag nu känner att jag provat det tillräckligt för att kunna stryka det som ett spel på listan. Ett mycket bra sådant som jag varmt kan rekommendera!

Ett annat spel som är väldigt poppis i Sverok sedan Spelveckan sponsrades med ett hundratal spel är Bezzerwizzer. Jag måste säga att jag hade lite fördomar om ett familjespel som produceras av Mattel, är ytterligare ett frågesportsspel och som lyckats klämma in så mycket som fyra stycken Z i namnet. Det blev därför en mycket positiv överraskning att upptäcka att det här är ett riktigt bra spel! Nivån på frågorna är varierande, det finns många kategorier (där man slumpar fram fyra olika per spelrunda) och spelet har mycket mer action mellan rundorna än klassikern TP. Det är inte ett drygspel där alla bara sitter och väntar på att nån äntligen ska svara rätt på sista frågan så att man kan gå och göra något roligare istället. Spelet är omväxlande, taktikkrävande och rätt svar-frekvensen verkar grovt uppskattat vara ungefär 60% om man spelar i lag om två personer. Spelet fungerar dessutom bra att spela i bil eller på annan plats med liten yta, eftersom de lösa brickorna spelar större roll än själva spelplanen (som utan problem kan ersättas med en poänglista).

No comments:

Post a Comment