Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

12 April 2011

Kill the beast! Cut his throat! Spill his blood!

Igår lyssnade jag färdigt på ljudboksversionen av Lord of the Flies, av nobelpristagaren William Golding. Jag förstår varför den här boken har blivit en klassiker. Utöver att det är en skrämmande saga har den i all sin enkelhet en fantastisk symbolik.

Det här är berättelsen om en grupp brittiska skolpojkar (uppskattningsvis i ålder 5-13) som hamnar på en öde ö i Stilla havet efter en flygkrasch. Boken handlar om det sociala spelet på ön när dessa barn försöker organisera sig och överleva  i hopp om att någon dag bli räddade. Somliga känner varandra sedan tidigare, andra gör det inte, vissa är småbarn som inte kan ta hand om sig själva medan andra är lite äldre, några står för intellekt och logik medan andra sätter sin tro till fysisk styrka. På det stora hela är det en mycket intressant skildring av makt och inflytande. Det är också berättelsen om ett samhälles uppgång och fall.

Jag kan varmt rekommendera den här boken, som inte är något mastodontverk att ta sig igenom.

No comments:

Post a Comment