Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

02 June 2011

Zoo Berlin

Zoo Berlin huserar lite mer än 500 arter av däggdjur och fåglar, att jämföras med 76 arter på Kolmården. Det säger sig självt att en så omfattningsrik djurpark mitt i stan inte direkt är någon höjdare ur svenska djurskyddsmått mätt. Det här är ett sånt där zoo man bygger i Zoo Tycoon, där man försöker ligga exakt på gränsen för burens storlek, insynsskydd och leksaker för att kunna maxa mängden djur utan att de blir synbart olyckliga. Vissa djur såg lite olyckliga eller stressade ut, i synnerhet de djur som för tillfället var inomhus i små burar istället för att knalla ut i sin större utomhusinhängnad. Andra sprang runt och lekte som om det var den bästa dagen i deras liv.

Med trötta fötter insåg vi i efterhand att det var ett bra val av oss att inte besöka akvariet inne på djurparken, där det enligt uppgift finns dubbelt så många arter av fiskar, reptiler och insekter som det finns ute i parken. Till skillnad från Skansen-akvariet så har Zoo Berlin inte de coola nattdjuren inne på akvariet utan på en särskild nattdjursavdelning i parken så det bästa fick vi se ändå.






No comments:

Post a Comment