Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

23 August 2010

Inception

Mycket film just nu... I torsdags var jag och såg Inception på bio med några vänner. Den här filmen har smugit sig upp till att vara den tredje bästa filmen någonsin på IMDB's topplista, vilket är ytterligare en bubblare som jag tror kommer sjunka ganska snart (om än inte lika djupt som Toy Story 3).

Filmen är en modern Matrix-rulle som behandlar den filosofiska frågan: är det här verkligt? Genom konstruerade drömvärldar ger sig ett supergäng ut på ett bad-ass sabotageuppdrag, för att störta ett växande storföretag som snart monopoliserar världens energiförsörjning. Självklart består gänget av en handplockad skara som samlats kring detta storslagna uppdrag: hjälten, hjältens polare, en smart kille, en stark kille, en ovälkommen medhjälpare och en tjej. Tillsammans är de the Dream Team och inget kan stoppa dem! Förutom hjältens samvetskval över sin döda exhustru som nu hemsöker alla hans drömmar.

Trots det klyschiga upplägget är det en snygg film där det gäller att hänga med i svängarna. Några logiska luckor hindrar troligen inte att det här är årets bästa actionfilm och det kommer att regna alla möjliga priser över den. Det är inte nyskapande, det är inte vattentätt, men filmen bär upp sig själv och den stjärnspäckade rollbesättningen gör sitt jobb.

No comments:

Post a Comment