Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

17 August 2010

Inget Jusek för mig ännu

Jag har tänkt ganska länge att jag borde gå med i facket, i synnerhet någon a-kassa nu när jag ändå har en fast inkomst. Det har dessvärre inte varit det lättaste, eftersom jag sitter med en halvfärdig utbildning och numera en märklig anställningsform.

Som blivande statsvetare har jag tänkt att Jusek borde vara mitt fack, men jag hamnade i ett konstigt mellanläge där eftersom det inte går att ansluta sig som yrkesverksam om man inte har en examen. Jag har ett yrke som troligen kvalar bra in bland deras yrkesgrupper, men utbildningsmässigt saknar jag examen och är mitt i ett tillfälligt studieuppehåll.

Nu har jag varit i kontakt med dem och de sa att jag var välkommen att ansöka som student trots att jag för tillfället inte studerar, men rekommenderade mig att välja ett annat fack så länge vad gäller a-kassa. Efter att ha spanat runt lite bestämde jag mig för att Unionen är ett lagom harmlöst men förmånligt val tills vidare och skickade in en intresseanmälan.

Nu väntar jag på att få hem blanketter från dem så kanske jag snart kan kryssa en punkt från listan.

No comments:

Post a Comment