Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

17 September 2010

Umibe no Kafuka

Idag läste jag klart de sista sidorna av Kafka på stranden, en roman av den japanska författaren Haruki Murakami som jag även läst ett par andra böcker av. Det här var den första skönlitterära boken jag avslutade efter att ha påbörjat den här listan och den faller väl inom ramarna för punkt 35: Läsa 5 författare från afrika/asien/sydamerika.

Den här boken behandlar två parallella spår: 15-årige Kafka Tamuras jakt på sin försvunna mor och sin syster, i ett klassiskt "bli vuxen"-äventyr. Det andra spåret följer den förståndshandikappade mannen Nakata som talar med katter och blint men orubbligt följer sin intuition för att få bukt med de märkliga saker som sker i hans närhet.

Inledningsvis är boken tämligen jordnära men gradvis framträder fler och fler abstrakta och oförklarliga händelser. Jag är personligen inget stort fan av oförklarlig nästan-fantasy där saker mest bara är konstiga, så den här boken lämnar mig med en lite snopen känsla. Avslutningen är plötslig och flera trådar känns inte helt uppklarade. Men att jag överhuvudtaget har läst klart boken är ett tecken på ett i övrigt mycket gott betyg, då mitt tålamod med böcker inte är särskilt stort för tillfället.

No comments:

Post a Comment