Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

24 September 2010

Det här med Afrika ...

För inte alls länge sedan satt jag och försökte komma på en Afrikansk författare. Det kändes lite tråkigt att inse hur snäv kulturell världsbild jag har, för inte kan väl Afrika vara en blind fläck i världens skrivkonst? Den enda jag överhuvudtaget kunde namnet på är den egyptiska nobelpristagaren Naguib Mahfouz. Tyvärr beror den kunskapen inte på min eminenta kännedom om egyptisk litteratur, utan på ett textboksexempel i arabiska. Hursomhelst fick jag passande nog veta förra veckan att årets bokmässa har Afrika som tema i år, och därav har Adlibris satt ihop en specialsida med afrikanska romaner.

Vid beställningen av en bunt kurslitteratur slank det därför med två andra böcker till listan också. Allt går sönder, av nigerianska Chinua Achebe och Ingenstans i min fars hus av Assia Djebar från Algeriet. Men i väntan på bokleverans blir det nu en boktripp till sydamerika för lite Paulo Coelho ...

No comments:

Post a Comment