Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

19 February 2011

Den stora utrensningen

För ett par veckor sedan tömde jag min bokhylla. Det var den stora utrensningen. Mina fina inbundna serier packades i flyttkartonger, tillsammans med böcker jag ännu inte hunnit läsa och drygt hälften av min kurslitteratur. För första gången sedan jag började studera har jag nu sålt av kursböcker. Gallrat även bland skönlitteratur jag tycker om, för att inte behålla tråkiga pocketböcker eller ensamma delar ur serier jag aldrig kommer komplettera.

Fem böcker har jag försett med Bookcrossing-etiketter, resten har gått ut på studentsajter eller direkt i högarna med bortskänkes-böcker.

Svart Eld av Christina Brönnestam
Den här boken köpte jag för att jag tyckte att det var roligt att ytterligare en publicerad fantasyförfattare hade blivit medlem på Catahya. Jag minns inte alls om jag tyckte att den var bra eller dålig, eller om jag ens läste färdigt den, men i dagens läge tror jag inte riktigt att det är den form av fantasy jag helst skulle läsa.






Masker av Terry Pratchett
En av de två inbundna böcker jag lagt ut för Bookcrossing. Den enda renodlade Pratchett-bok jag någonsin ägt. Som stort fan av Fantomen på operan måste jag säga att jag tyckte Masker var riktigt rolig, men jag kommer troligen aldrig köpa fler böcker av Pratchett och serier gör sig bäst i komplett form.






Goda omen av Terry Pratchett & Neil Gaiman
Ytterligare ett inbundet exemplar av en ensamstående fantasybok. Jag gillade den, kommer aldrig att läsa om den och tycker inte att den är särskilt vacker i hyllan. Förhoppningsvis kommer någon annan att få nytta av den i väntan på ett försenat tåg.






Språkbitar av Jane Nystedt m.fl.
Det här är nog den för upphittaren bästa bok jag Bookcrossat. En humoristisk antologi med drygt 80 superkorta kapitel som passar sig perfekt för tunnelbaneläsning och troligen roar även den som inte är inbiten lingvist. Behandlar teman som "113 ord för att sjunga", "konstiga ljud i svenskan" eller "hur japanska ord förkortas".






Framtiden är inte som förr av Anders Johnson m.fl.
Det här är en annan antologi som lämpar sig för tågläsning. Här hittar vi Göran Greider, Linda Skugge och ett gäng andra skribenter som reflekterar över Sverige som industrination och teknikens roll i det förgångna, det nutida och det framtida samhället. Boken är utgiven av Teknikföretagarna, och jag tror att det är en av många saker som stacks i handen på mig under Almedalsveckan.

1 comment:

  1. Språkbitar gillar jag, trots att titeln på boken är särskriven ;) Masker (eller Maskerade på engelska) är en av Pratchetts roligare, men som du säger, har man inte fler så kanske det är lite tråkigt. Framtiden är inte som förr blev jag sugen på att läsa. Grattis till rensningen, för övrigt!

    ReplyDelete