Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

17 June 2011

Den stygga flickans rackartyg

Mario Vargas Llosa är en peruansk-spansk författare, journalist och politiker. 2010 tilldelades han Nobelpriset i litteratur för sin "kartläggning av maktens strukturer och knivskarpa bilder av individens motstånd, revolt och nederlag".

Det här är en motivering jag inte riktigt skulle identifiera med boken jag läst: Den stygga flickans rackartyg (2006), som är en tragisk kärlekshistoria. Berättelsen handlar om den peruanska utvandraren Ricardo och hans livslånga kärleksaffär med den stygga flickan, en lycksökerska som byter liv och identitet så fort hon har möjlighet att förbättra sin position i samhället.

Det är en finurlig, sorglig, spännande och frustrerande berättelse som jag varmt kan rekommendera.

2 comments:

  1. Med något som kan vara litteraturvärldens sämsta sexskildringar, dessutom.

    ReplyDelete
  2. Både vad gäller rent estetisk skildring och vad gäller tema :) Minderåriga latino-flickor, coola Che Guevara-brudar med vapen och cammo, snorrika fransk damer på teater, brittiska landsortkvinnor med hästar, geishor, vouyerism, prutt-sex och brutala fängelsevåldtäkter är ju bara en liten del av vad porrfilmsserien om den stygga flickan skulle kunna beta av utan att frångå originalmanuset.

    För att inte tala om att det är en kavalkad av mer eller mindre värdeladdade åsikter om alla möjliga subkulturer och politiska tilldragelser under de senaste 50-åren.

    Likväl en fartfylld roman som jag tycker är väl läsvärd om man står ut med sådant. Tycker man att det är för långdraget så känns det inte orimligt att det kommer en film förr eller senare som man kan titta på istället...

    ReplyDelete