Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

27 June 2011

It's a world of slaughter, after all!

För ett ganska bra tag sedan nu provade jag Small World, en briljant omarbetning av det gamla brädspelet Vinci. Nu har jag dessutom spelat det på min ipad i väldigt många omgångar. Det här är ett mycket bra spel, och ett mycket bra exempel på brädspel som gör sig lika bra som ipad-app.

I Small World tar sig spelarna an olika civilisationer, bestående av en ras och en specialförmåga, som de försöker sprida över spelvärlden. Spelet går ut på att hålla landområden och samla poäng genom att på bästa sätt utnyttja varje civilisations slumpade kombination av speciella förmågor. Det gäller också att ha lite fingertoppskänsla och veta när det är dags att överge sin civilisation för att stötta en ny och yngre folkvandring.

Ett briljant och välbalanserat spel med en lagom portion taktik, skicklighet, slump och humor. Rekommenderas! 2-5 spelare, men ipadversionen har tyvärr enbart ett 2-spelarläge.

No comments:

Post a Comment