Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

26 June 2011

Allt går sönder

Under veckans semester fick jag tillfälle att läsa färdigt Allt går sönder, en roman av den nigerianska författaren och poeten Chinua Achebe. Det är en lättslukad bok som jag varmt rekommenderar till alla som fascineras av främmande kulturer. Jag visste ingenting om boken eller författaren innan jag började läsa och till en början kunde jag inte alls placera handlingen i varken tid eller plats, vilket i sig var en mycket intressant upplevelse.

Den här boken handlar om Okonkwo, en driftig krigare, jordbrukare och familjefar som är mycket respekterad av sin stam. Inledningsvis får vi framförallt följa livet på hans gård, där han tillsammans med tre fruar och många barn sköter jordbruk och odlingar, deltar i byliv och ställs inför allehanda vardagliga problem. Det är en livfull skildring av den uråldiga kulturen och traditionerna hos det nigerianska igbo-folket. Den senare delen av berättelsen behandlar de inre och yttre omständigheter som ställt det här samhället på ända och gett rum åt mer västerländska seder och bruk i området.

Utöver Achebes roman innehåller min upplaga av boken även en kortare text om igbo-folkets samhälle, traditioner och historia, skriven av en forskare i afrikansk historia. Ett mycket bra tillägg som ger lite djupare förståelse för berättelsen.

No comments:

Post a Comment