Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

25 June 2011

Malta

När jag satte upp målet om att åka på charter tänkte jag att det vore roligt att prova en sunkig all-inclusive resa till Alanya eller Kreta, där man dricker gratis drinkar och glassar vid poolen hela dagarna. Jag är inget större fan av varken alkohol eller sol-och-bad-semester, men det har känts mycket lockande för en slaskig novembervecka när jag bara inte vill lyfta ett finger mer.

Den senaste veckan har jag däremot spenderat på Malta tillsammans med Wille och hans familj. Vi har inte rest all inclusive och resan har varit enormt mycket mer givande än vad jag föreställer mig att en turisthåla i Grekland kan vara. Men på sätt och vis har det ändå varit en väldigt tillrättalagd paketresa för mig, som inte alls varit inblandad i planeringen av den, så jag väljer att ändå kryssa den här punkten som färdig.

Jag har bott på ett turisthotell, flanerat på turiststråk och gått i turistaffärer. Jag har besökt klassiska turistmål i form av både kyrkor, museer, rundturer, städer och naturformationer. Jag har även upplevt den lokala busstrafiken, vilken tycks vara landets stora stolthet om man ska döma av utformningen av souvernirer och vykort. Jag har badat på en strand med kristallklart vatten, där turister betalade 100 spänn för att hyra en solstol. Jag hyrde dock inte någon solstol.








En inte ovanlig syn: sandstensmålad betong.

No comments:

Post a Comment