Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

26 September 2010

Att bygga en kraal

Idag lånade jag ut mina första pengar genom Kiva. Pengarna gick till Pauline Mutibwa, en 30-årig fembarnsmamma från Mpigi i Uganda. Hon driver en växande djurfarm och har arbetat hårt för att göra det till en stadig inkomst för familjen. Nu vill hon låna lite pengar för att kunna köpa in mer djurfoder och för att kunna bygga färdigt sin kraal. Det här med kraal blev jag såklart väldigt nyfiken på!
Kraal (även stavad craal or kraul), från afrikaans och sydafrikansk engelska, är en benämning på en inhägnad inne i eller i anslutning till bebyggelse. Kraalen hägnas antingen med träpålar eller staket, med hopsamlat ris. I vissa fall kan en kraal också uppföras med murad inhägnad eller med en mur i kombination med ris eller staket. Kraalen används för allehanda boskap, främst getter och nötboskap, i södra Afrika.
Det låter ju som en ganska bra grej när man livnär sig på djurhållning tycker jag, så det kändes värt att stödja. Möjligen kan jag tycka att det är lite oetiskt att ge stöd till köttindustrin, men hönsägg är bra mat och jag hittade tyvärr inte så många intressanta samhällsprojekt att stödja. En kvinna som jag först fastnade för, som säljer potatis, ville låna pengar för att spara dem och det kändes inte riktigt lika värt som att bidra till att bygga upp en aktiv verksamhet. Och jag vill ju hellre ge stöd till matproduktion än till taxiförare, skönhetssalonger och spritbutiker, trots att de troligen ger bättre avkastning.

1 comment:

  1. Låter som att ordet kraal har ett samband med det engelska ordet corral... Intressant! Det måste jag kolla upp :)

    ReplyDelete