Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

03 October 2010

Svamphelg

I helgen blev det lite skogspromenad för att plocka svamp. Mycket var redan frostbitet och trasigt, men många fina gula kantareller hade vuxit sig stora under mossa och gräs. Tyvärr var inte någon av hundarna så värst bra på att leta kantareller (men väldigt duktiga på att lägga sig och rulla våldsamt mitt i all annan svamp) men vi lyckades ändå få med oss helt acceptabla mängder hem.

Trattkantareller och rödgula trumpetsvampar växer som ogräs däremot och de är ju också ganska goda. Betydligt roligare än ica-champinjoner. Jag skojar inte när jag säger att vi hittade en matta av rödgula, och det var bara att hämta litervis av dem. Har aldrig sett så mycket ätbar svamp på en och samma plats tidigare. Två timmar promenad och tio liter svamp blev resultatet första dagen, efter att allting hade rensats och gallrats och blivit kantarellmackor och två fyllda kycklingar till middagen. Nästan lika mycket till hämtade vi innan hemfärd dag två. Jag har fått lära mig flera nya svampsorter, och upptäckt att blektaggsvamp är kanonbra i curry.

No comments:

Post a Comment