Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

21 October 2010

Ut med dem!

Jag tycker att det är lite svårt att göra mig av med böcker. När jag lagt ner så mycket tid på att läsa en bok så får den lite av ett sentimentalt värde på ett helt annat sätt än något annat dekorativt föremål, trots att det är en halvdålig pocketbok som jag troligen aldrig kommer öppna igen. Jag har nästan en hyllmeter med kurslitteratur i perfekt skick som jag säkert aldrig mer kommer att använda, som skulle kunna generera ett antal tusenlappar och mycket glädje åt andras nyblivna studentplånböcker. Flera böcker i min hylla har jag inte ens öppnat. Troligen är jag den perfekta kunden för sidor som säljer dekorativa böcker som metervara.

Mitt mål om att lämna ut 10 böcker för Bookcrossing blir därför en utmaning. Idag har jag valt ut tre stycken som ska ut och resa:

Den första är Elva minuter av Paulo Coelho som jag recenserade i ett tidigare inlägg och som bekant inte var särskilt förtjust i. Följ boken här.

Den andra är Stalins kossor av Sofi Oksanen som jag tyckte ganska bra om. Boken porträtterar estniska kvinnoöden i tre generationer och var en intressant skildring av ett närliggande land som jag visste väldigt lite om. Absolut läsvärd. Följ boken här.

Den tredje är den actionspäckade komedin Pride and Prejudice and Zombies av Jane Austen och Grahame Smith. En bok jag nog bara kan rekommendera för den som verkligen gillar originalet, och även då var den bara rolig i några kapitel, sedan hade i alla fall jag både fattat poängen och tröttnat. Följ boken här.

No comments:

Post a Comment