Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

28 December 2010

Rensar hyllorna

Nu är det bara lite mer än två månader kvar tills det är dags för flytt. Jag har lite smått börjat rensa i hyllor och garderober, inte minst för att det verkar som att vi väldigt snart kommer att få en tillfällig inneboende så att jag behöver släppa hela mitt rum i förtid. Ett snabbt överslag gjorde att jag kom fram till att jag kan flyttpacka det mesta jag äger: sommarkläder, favoritböcker och mängder av lakan, handdukar och andra extrasaker. Slutsats nummer två är att allt som jag inte har använt på ett år inte ska packas ner alls.

Igår kväll la jag därför ut hälften av all min kurslitteratur till försäljning. Jag är väldigt bokkär, så i princip allt är i nyskick utan varken textmarkeringar eller vikmärken. Svåra att skiljas från, och jag är inte i särskilt stort behov av pengarna det kan ge. Men ärligt talat, kommer jag någonsin igen att öppna böcker som handlar om samordningen av bygget av öresundsbron, europeiseringen av den svenska förvaltningen eller organiseringen av de moderna kommunerna? Nä, skulle inte tro det. Off they go! 

Nu har jag även valt ut två nya romaner för Bookcrossing. Den här gången var det lite svårare. Det ena är en bok som jag verkligen tycker om, och det andra är en fin inbunden bok som jag fått i present. Men sannolikheten är större att någon annan kan glädjas åt dem än att jag kommer att öppna dem igen.

Tusen strålande solar, av Khaled Hosseini. Berättelsen följer två olika kvinnor genom livet och är en gripande skildring av livets plötsliga förändringar. Samtidigt  ger den viss insikt i de senaste 50 årens historia i Afghanisan och kan nog vara en bra förståelsegrund för den som hellre läser romantik än historia/politik.

Montecore: en unik tiger, av Jonas Hassen Khemiri. Av författaren till Ett öga rött, en enligt mig halvtaskig bok som vi vid flera tillfällen behövde läsa i skolan, kommer här en betydligt bättre berättelse. Här visar Khemiri upp sina språkliga talanger på ett sätt som känns mer sofistikerat och underhållande. Dessvärre fortfarande inte en handling som lyckades engagera mig.

No comments:

Post a Comment