Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

01 February 2011

Bland hajar och ormar

Förra veckan hade jag ett par möten i Göteborg med några otroligt engagerade och duktiga människor. Därefter fanns det för första gången tid för ett besök på Universeum, ett ställe jag ofta spanat på under våra resor ner till baksidan men aldrig haft tillfälle att besöka.

Det var inte riktigt vad jag hade väntat mig. Jag trodde att det skulle vara mer i stil med Tom Tits i Södertälje med fokus på experiment och lek och coola prylar. Istället bestod större delen av Universeum av alla möjliga sorters djur, mest fiskar och reptiler, vilket var en otroligt positiv överraskning eftersom jag tycker väldigt mycket om att titta på djur. Hellre lustiga fåglar än en såpbubbleverkstad, även om det senare också är mycket trevligt.

Här fanns det kyliga utomhusbassänger med fjällbäcksfiskar, gigantiska akvarietunnlar där hajarna simmar över huvudet på en och en stor öppen bassäng där besökarna uppmanas klappa rockor och andra fiskar. Giftiga ormar, UV-lysande skorpinjoner, svärdfiskar och en sovande igelkott. Bäst av allt var den långa stigen i regnskogsrummet där man kunde följa de strävsamma myrornas vandring från en placerad blomma, över stock och sten, genom den ena glasmontern efter den andra och ut i en helt annan avdelning på museet där de vandrade in i en gigantisk inglasad myrstack. Mycket häftigt.

Den andra halvan av Universeum bestod av mer experimentartade prova på-utställningar med lustiga maskiner, spel och leksaker. Dessa utställningar kändes tyvärr inte alls lika roliga, kanske har jag blivit för gammal för sådant? Många av sakerna var ur funktion och den här halvan av museet gav inte alls ett lika ambitiöst och genomarbetat intryck. Datorgrafik och rymdsimulatorer som kändes långt minde inlevelsefulla än valfritt science fiction-MMO och rörelsespel som sedan länge blivit omsprungna av dagens tv-spel.

1 comment: