Det här är min lista över 101 saker att göra på 1001 dagar. Listan påbörjades den 2:a augusti 2010 och avslutas på min 25-årsdag den 29:e april 2013. Här bloggar jag om hur jag uppfyller mina mål.

08 April 2011

Rymdimperiet slår tillbaka!

Igår såg vi femte filmen i sagan, en Star Wars-rulle som ligger stabilt på plats 11 på IMDBs topplista. Med de fyra tidigare filmerna i färskt minne måste jag säga att den här är min givna favorit än så länge. Till skillnad från övriga har den både en intressant handling med lagom mycket spänning, romantik, action och humor utan att dras med en massa meningslöst fluff runt omkring. Det känns balanserat, inte för nördigt och filmen håller ett bra tempo.

Specialeffekterna har tyvärr åldrats ganska tråkigt. Det förvånar mig att de på vissa ställen verkar ha fräschats upp med nyare versioner, medan man samtidigt lämnat kvar andra gamla saker som vore enkelt åtgärdade och som faktiskt ser riktigt risiga ut. Det är dock ingenting som stör upplevelsen, och jag får intrycket av att de som gjorde den här filmen var både mer engagerade och hade mer pengar än vid skapandet av episod 4. Jag uppskattar extra mycket scenerna i molnstaden, som känns väldigt moderna och fräscha i jämförelse med övriga miljöer. Troligen för att man här har släppt plåtbunkerkänslorna och gått på den ljusa och fräscha science fiction-looken.

Filmen skulle inte kvala in på elfte plats på min personliga topplista, men det är absolut en bra film!

1 comment:

  1. Episod 5 är lätt min favorit av Star Wars-filmerna. :)

    ReplyDelete